H.E.C.A COMMUNITY PROJECT

REFLEKSI DIRI

      Disebabkan relfeksi diri yang kami harus tulis ini berbeza-beza kerana ianya refleksi diri sendiri dan bukan orang lain, saya ingin menyatakan apa yang saya dapat daripada aktiviti projek komuniti tersebut. Jadi, dengan kelebihan ini saya ingin menceritakan mengenai refleksi diri saya sepanjang berada di Manik Urai, Kelantan. Sebahagian besar perasaan yang saya rasa ialah rasa simpati yang amat kepada keluarga tersebut kerana rumah mereka diperbuat daripada kayu yang kebanyakannya hampir reput dan mungkin boleh roboh pada bila-bila masa. Rumah mereka juga berada betul-betul di lereng bukit di belakang rumah-rumah orang lain. Jadi dengan rasa simpati saya itu, saya bertekad untuk menolong keluarga tersebut sehabis mungkin. Seterusnya, rasa prihatin terhadap keluarga tersebut meningkat apabila mereka menceritakan bagaimana kesusahan yang mereka lalui sewaktu banjir besar pada tahun 2014 dahulu. Walaupun kami tidak mampu memberi sumbangan dari segi kewangan, kami cuba yang terbaik untuk memberikan sumbangan dari segi pembersihan kawasan rumah, sumbangan dari segi moral dan menaikkan semangan mereka untuk meneruskan kelangsungan hidup mereka. Selain itu, saya dapat melaksanakan tanggungjawab kami dengan baik sebagai manusia yang berguna dan bertamadun. Ini kerana tanggungjawab yang saya pikul bersama rakan-rakan sepasukan saya bukannya mudah, hanya sesetengah orang mampu menggalas tanggungjawab tersebut dengan hati yang terbuka dan ikhlas. Saya juga telah mempelajari erti berdikari dengan lebih baik. Ini kerana, program yang kami jalankan ini merupakan program yang berdasarkan idea kami sendiri untuk pergi jauh sehingga ke Manik Urai, Kelantan tanpa ada apa-apa masalah. Saya juga telah mampu belajar mengeratkan silaturrahim bersama rakan-rakan saya dengan lebih mendalam, daripada kawan biasa kepada kawan baik akibat daripada projek komuniti tersebut. Selain itu, saya juga telah mempelajari cara-cara menguruskan wang dengan baik. Ini kerana, sepanjang kami berada di Manik Urai, Kelantan, kami tidak mempunyai sebarang masalah mengenai pengurusan wang. Segala wang tersebut telah diguna pakai untuk tujuan yang sewajarnya.



      Oleh yang demikian, perkara yang telah saya pelajari sedikit sebanyak telah mengubah kehidupan dan gaya hidup saya ke arah yang lebih baik. Ternyata projek komuniti tersebut bukan hanya mengenai membersihkan rumah, malah ianya dapat mengeratkan hubungan antara saya, rakan-rakan, dan juga keluarga tersebut. Impak yang telah diberikan kepada saya sama ada secara langsung atau tidak langsung telah banyak membantu saya dan rakan sepasukan saya dalam merealisasikan tugasan kami. Maka dengan itu, kumpulan kami secara tak langsung telah menjadi contoh yang amat baik dan berguna kepada kumpulan lain kerana kami antara kumpulan yang terawal yang dapat menyiapkan projek komuniti tersebut. Kelebihan yang saya ada ini juga dapat membantu saya melihat dunia dengan lebih terbuka dan tidak hanya pada pandangan kasar, tetapi pandangan melalui hati yang bersih, suci dan murni. Oleh dengan itu, kesemua nilai dan refleksi diri tersebut telah membawa banyak kebaikan dalam hidup saya seperti yang dikatakan oleh ustaz saya “Kita mudahkan urusan orang lain, Tuhan akan permudahkan urusan kita, InsyaAllah”.



























 

Comments

Popular Posts